Itwasthe beginning of autumn, and the early morning sunshoneon the astronaut training school.
Бешеначалото на есента, и ранното утринно слънцегреешенад училището за обучение на астронавти.
Въведение в обстановката и времето.
Inside the big hall, which looked like a cathedral, a choir of junior astronautswaited.
Вътре в голямата зала, която приличаше на катедрала, хор от млади астронавтичакаше.
Описание на мястото и присъстващите.
Theywerea littlenervous and veryexcited.
Тебяхамалконервни и многоразвълнувани.
Описание на чувствата на астронавтите.
Itwasa special day.
Бешеспециален ден.
Подчертаване на важността на деня.
Theyneededto remembereverything.
Тетрябвашеда запомнятвсичко.
Напомняне за важността на запомнянето.
Their teacher, Professor Astro, wasa famous actor, too!
Техният учител, професор Астро, бешесъщо и известен актьор!
Представяне на професор Астро.
Hewasbald, with a big, bushy beard, and hewas knownfor being a bit capricious – sometimes gentle and kind, sometimes loud and a little angry.
Тойбешеплешив, с голяма, гъста брада, и беше известенс това, че е малко капризен – понякога нежен и мил, понякога шумен и малко ядосан.
Описание на външния вид и характера на професора.
Heheld upan enormous brochurewith a gorgeous picture of a distant galaxy.
Тойвдигнаогромна брошурас разкошна снимка на далечна галактика.
Действие на професора с брошура.
Hepointedto itwith an eraser.
Тойя посочис гумичка.
Професорът посочва снимката.
„Yourgoal,“ Professor Astrosaid, his voice echoing around the room, „isto achievesomething incredible!“
„Вашатацел,“ професор Астроказа, като гласът му отекваше из стаята, „еда постигнетенещо невероятно!“
Професорът обявява целта.
Youwill attemptto flya spaceshipthrough that galaxy.
Виеще се опитатеда управляватекосмически корабпрез тази галактика.
Обяснение на задачата.
It‘slikea giant maze!
Тяекатоогромен лабиринт!
Сравнение на галактиката с лабиринт.
It‘sa fascinating experiment, but becareful; itcan bea littlescary.
Товаеочарователен експеримент, но внимавайте; може да бъдемалкострашно.
Предупреждение за трудността и потенциалната опасност.
Youwill needto beflexiblein your thinking.
Ще трябвада бъдетегъвкавив мисленето си.
Съвет за необходимите умения.
The young astronautslookedat each other.
Младите астронавтисе спогледаха.
Реакция на астронавтите след обявлението.
Anya, a sensitive girl who loved to collect colorful beads as a hobby, felta thrill of impatience.
Аня, чувствително момиче, което обичаше да колекционира цветни мъниста като хоби, почувстватръпка на нетърпение.
Представяне на Аня и нейните чувства.
Shecouldn’t waitto explorespace and havethe freedom to fly!
Тянямаше търпениеда изследвакосмоса и да имасвободата да лети!
Желанието на Аня да изследва космоса.
Shehadan ideafor a physics experiment that she wanted to try.
Тяимашеидеяза физичен експеримент, който искаше да опита.
Аня има идея за експеримент.
Professor Astrocontinued, readingfrom a worn file.
Професор Астропродължи, чейкиот износена папка.
Професорът продължава с обясненията.
„Yourroutewill followa special curve.
„Вашиятмаршрутще следваспециална крива.
Описание на маршрута.
Youmust beverycarefulto avoidany catastrophe, any big problem!“
Трябвада стемноговнимателни, за да избегнетевсякаква катастрофа, всякакъв голям проблем!“
Предупреждение за потенциални опасности.
Youwill beverybusy.
Ще бъдетемногозаети.
Предупреждение за натовареността.
Youwill have to jugglelots of jobs: flyingthe spaceship, communicatingwith Earth, and doingscience experiments.
Ще трябва да жонглиратес много задачи: управлениена космическия кораб, комуникациясъс Земята, и извършванена научни експерименти.
Изброяване на задачите.
Each one of youmust participate – it‘sa team effort! Youneedto besafe.„
Всеки един от вастрябва да участва – товаеекипно усилие! Трябвада стев безопасност.
Подчертаване на екипната работа и безопасността.
„Youwill also needto learnaboutthe alien culture,“ headded.
„Също така ще трябвада научитезаизвънземната култура,“ добавитой.
Въведение в изучаването на извънземната култура.
Their leaderisa royal princefrom a faraway kingdom.
Техният лидерекралски принцот далечно кралство.
Представяне на извънземния лидер.
He‘sa little… ridiculous.
Тойемалко… смешен.
Описание на характера на принца.
Helikesto pretendhe‘sa beaver, and hespendsa lottery-win amount of timein a hollow log inside the spaceship, which he uses as his room.
Тойобичада се преструва, че ебобър, и прекарвавреме, колкото за спечелване на лотария, в куха дънера вътре в космическия кораб, който използва като своя стая.
Описание на странните навици на принца.
It‘squiteboring.
Това едостаскучно.
Коментар за „стаята“ на принца.
Heonly wearsbeige pajamas, which are very fashionable on his planet!
Тойноси самобежови пижами, които са много модерни на неговата планета!
Описание на облеклото на принца.
Anyagiggled.
Анясе подсмихна.
Реакцията на Аня.
Thissoundedincredible!
Товазвучешеневероятно!
Впечатлението на Аня.
Another student, Mark, a talented athlete and a good singer, raisedhis hand.
Друг ученик, Марк, талантлив атлет и добър певец, вдигнаръката си.
Представяне на Марк.
Helookeda littleembarrassed.
Тойизглеждашемалкосмутен.
Описание на състоянието на Марк.
„Professor,“ heasked, „whatifweget lost? Whatifwedisturb or annoythe aliens? Whatifweoffendthem?“
„Професоре,“ попитатой, „каквоще стане, акосе изгубим? Каквоще стане, акообезпокоим или раздразнимизвънземните? Какво ще стане, акоги обидим?“
Въпросите на Марк.
„Don’t beafraid,“ Professor Astrorepliedwith a gentle smile.
„Не се страхувайте,“ отговорипрофесор Астрос нежна усмивка.
Успокоение от професор Астро.
Youhavea radioto talkto us.
Иматерадиостанция, за да говоритес нас.
Наличие на комуникационно средство.
Wecan helpyousolveany problem, removeany barrier, and teachyouanything you need to know.
Можем да ви помогнемда решитевсеки проблем, да премахнетевсяка бариера и да ви научимна всичко, което трябва да знаете.
Наша е отговорносттада ви пазимв безопасност. Имамедостатъчновреме.“
Уверение в безопасност и наличие на време.
A girlwith sparkly glovesasked, „What‘sthe penaltyif we make a mistake?“
Момичес блестящи ръкавиципопита, „Каквоенаказанието, ако направим грешка?“
Въпрос за последствията от грешки.
„There‘sno realpenalty,“ the Professorsaid.
„Нямаистинсконаказание,“ казаПрофесорът.
Професорът отговаря на въпроса.
„Youwill always learnsomething. But… youmight have to dothe dishes! And the restaurantonly hasspicy saladthis week, and the labelsaysitwasbest before yesterday, so itmight bea bitsour!“
„Винагище научитенещо. Но… може да се наложи да миетечиниите! И ресторантътима самопикантна салататази седмица, а етикетътказва, чеенай-добра преди вчера, така че може да емалкокисела!“
Шега за „наказанието“.
Hewas tryingto makea joke, but itwasa littlehopeless.
Тойсе опитвашеда се пошегува, но товабешемалкобезнадеждно.
Коментар за шегата на професора.
The studentsmadea sighing sound.
Ученицитеиздадохавъздишка.
Реакцията на учениците.
Theydidn’t likespicy salad!
Тене харесвахапикантна салата!
Обяснение на реакцията.
Professor Astropicked upa boomerang, a present from an anonymous person.
Професор Астровзебумеранг, подарък от анонимен човек.
Професорът взима бумеранг.
„Thisis likeyourjourney,“ hesaid.
„Товае катовашетопътуване,“ казатой.
Сравнение на пътуването с бумеранг.
„Itgoes out and comes back. Rememberto berespectful. Iwill judgeyouon how you accept this perfect opportunity.“
„Тойизлиза и се връща. Не забравяйтеда бъдетепочтителни. Азще ви оценявампо това как приемате тази перфектна възможност.“
Напомняне за уважение и оценка.
„Now, some details. Yourluggagemust besmallbecause of the budget. No plastic garbage bags – usebamboo boxes. No soap, wehavea special cream. And pleaseusegood grammarwhen you talk to the aliens. Speakexactly and clearly, like a scientist.“ Hetappeda pile of papers.
„Сега, някои подробности. Вашиятбагажтрябва да бъдемалъкзаради бюджета. Без найлонови торби за боклук – използвайтебамбукови кутии. Без сапун, имамеспециален крем. И моля, използвайтедобра граматика, когато говорите с извънземните. Говорететочно и ясно, като учен.“ Тойпотупакупчина документи.
Инструкции за багажа, хигиената и комуникацията.
Hepointedto a lawyer in the corner. „Everythingis written down, for the record. Wehavea copyfor everywhere. Thereis alsoa picture, a displayfor you to see. The princeon his planetlovesmusic.“
Тойпосочиадвокат в ъгъла. „Всичкое записано, за протокола. Имамекопиеза навсякъде. Имасъщокартина, дисплей, за да видите. Принцътна своята планетаобичамузика.“
Информация за документацията и предпочитанията на принца.
Anyafelta flash of anger.
Аняпочувствапристъп на гняв.
Чувствата на Аня.
Itfeltlikeshewasunderarrest, held backby a chain.
Чувстваше сесякашеарестувана, задържанаот верига.
Описание на чувството на гняв.
But thenshelookedat the picture of the galaxy again.
Но тогаватяпогледнаотново снимката на галактиката.
Аня се връща към целта.
Sheknewthiswasa chancefor big change.
Тязнаеше, че товаешансза голяма промяна.
Осъзнаване на възможността.
Shewantedto inventsomething new and inspireothers.
Тяискашеда изобретинещо ново и да вдъхновидругите.
Амбициите на Аня.
„One more thing,“ Professor Astrosaid.
„Още нещо,“ казапрофесор Астро.
Професорът се обажда отново.
„Iknowsome of youarenervous. Thisisa big trip, a long journey, and youarenotan author yet. But lookat this.“
“ Знам, че някои от вассанервни. Товаеголямо пътуване, дълго пътешествие и виевсе ощене стеавтор. Но вижтетова.“
„Вътре имаснимкана домашния любимец на извънземния принц. Тое… ами, ще видите. Ще вивдъхнови. Имасъщо ивикторина.“
Съдържанието на плика.
Hechuckled.
Тойсе засмя.
Реакция на професора.
„Thisisimportant. This whole thingis being recordedas a commercial. So beon your bestbehavior. Actlike a real knight!“
„Това еважно. Цялото това нещосе записвакато реклама. Така че се дръжтевъзможно най-добре. Действайтекато истински рицар!“
Напомняне за добро поведение.
Helookedat Mark. “Are youok? Youlooka little bitpale, like a skeleton. Ihavea creamthat will help you breathe, in case your lung feels tight from being nervous.“
Тойпогледнакъм Марк. „Добре ли си? Изглеждашмалкоблед, като скелет. Имамкрем, който ще ти помогне да дишаш, в случай че дробовете ти се чувстват стегнати от нервност.“
Професорът се обръща към Марк.
Hesmiled.
Тойсе усмихна.
Реакция на професора.
„Itwill berainythis spring, and the airwill behumid. Packthe right clothes. And remember: no bringing backalien pets. Especiallynokoalas or strange breeds of animals. Don’t even bring backa butterfly! Ipreferthemto stayhere on the sidewalk. Actually, Ipreferbees, even if they live in a hive.“
„Тази пролетще бъдедъждовно и въздухътще бъдевлажен. Опаковайтеподходящите дрехи. И запомнете: без да връщатеизвънземни домашни любимци. Особенобезкоали или странни породи животни. Дори не връщайтепеперуда! Предпочитамтеда останаттук, на тротоара. Всъщностпредпочитампчели, дори ако живеят в кошер.“
Инструкции за опаковане и забрана за връщане на животни.
Professor Astrostarted gatheringhis things.
Професор Астрозапочна да събиранещата си.
Професорът се приготвя да тръгва.
„Ihave to gosoon. Ihave to getto the library; can someoneshowmethe correct route? Ialso have to trythe new pastryat the cafe. Anyonewant to come? The dishis supposed to bedelicious.“
„Трябва да тръгвамскоро. Трябва да отидадо библиотеката; може ли някойда ми покажеправилния път? Също така трябва да опитамновия сладкишв кафенето. Някойиска ли да дойде? Ястиетоби трябвало да евкусно.“
Плановете на професора.
Anyaraisedher hand.
Анявдигнаръка.
Реакцията на Аня.
“Can you domea favour? Can Iusethe spare radioto callmy family? I’m going to kissmy familygoodbye, but Iwantto saysomething.”
„Можеш ли да ми направишуслуга? Мога ли да използвамрезервната радиостанция, за да се обадяна семейството си? Ще целунасемейството сиза довиждане, но искамда кажанещо.“
Молбата на Аня.
Markalso raisedhis hand. “Idon’t knowgrammarvery well, and Idon’t meanto beridiculous, but Iam alsogoingto makean attemptto helpAnya.
Iwill also callmybrother. Hewill makea big differenceto me.“
Марксъщо вдигнаръка. „Не знамграматикамного добре и не искамда бъдасмешен, но също такаще направяопитда помогнана Аня. Също така ще се обадянабрат си. Тойще имаголямо значениеза мен.“
Изявлението на Марк.
Professorsaid, “Sure, here is alsoa spare modem.”
Професорътказа: „Разбира се, ето ирезервен модем.“
Одобрението на професора.
„I‘m goingto giveyou allan apologyin advance,“ Anyasaid, „just in caseImakea mistakeup there. Ican bea bitimpulsivesometimes, and thatmakesmefeelsourafterwardwhen I reflect on the past.“
„Ще ви се извиняпредварително,“ казаАня, „за всеки случай, аконаправягрешкагоре. Понякогамога да бъдамалкоимпулсивна и товаме карада се чувствамзлепосле, когато размишлявам върху миналото.“
Предварително извинение от Аня.
„Don’t worry,“ Professor Astroreassuredher.
„Не се притеснявай,“ успокои япрофесор Астро.
Професорът успокоява Аня.
„Weallmakemistakes. Let’s all befriendly and helpeach other. Wewill combineour strengthsto makethiswork! Weneedto observevery carefullywhen we get to space. No reasonto rush; wedon’t have to getthereimmediately.“
„Всички правимгрешки. Нека всички бъдемприятелски настроени и си помагаме. Ще обединимсилите си, за да станетова! Трябвада наблюдавамемного внимателно, когато стигнем до космоса. Няма причинада бързаме; не е нужно да стигаметамведнага.“
Насърчение и инструкции от професора.
Hepointedtowards the door. „Let’s removethis polefrom the pathway; it’s a safety hazard. Thenlet’s go downto the local shop; theyhavea spicy curry dish, foodfrom another culture, thatIwantto try.”
Тойпосочикъм вратата. „Нека премахнемтози прътот пътеката; тойеопасност за безопасността. След тованека отидемдо местния магазин; иматпикантно ястие с къри, хранаот друга култура, коятоискамда опитам.“
Инструкции и планове на професора.
“Iam going to needthis magnet,” Anyastated, pickingitoff of the Professor’s desk. “Itwill beusefulfor my experiments.”
„Ще ми трябватози магнит,“ заявиАня, вземайки гоот бюрото на професора. „Тойще бъдеполезенза моите експерименти.“
„Мога ли да взема назаемрезервната тикост?“ ПопитаМарк, „Веднага!“
Марк иска кост.
„Now, everyone,“ Professor Astroclappedhis hands. „Let’s go! And does anyone haveany soap?“ Heopensa small draw „Grabwhat you need.“
„Сега, всички,“ професор Астроизпляскас ръце. „Да вървим! И някой има лисапун?“ Той отварямалко чекмедже. Вземете, каквото ви трябва.“
Последни инструкции и тръгване.
The studentsstarted to leave. Anyafeltready. Shewas goingto space, and itwas going to bean amazing adventure. Shewasdetermined and nothingwould disturbher focus.
Ученицитезапочнаха да излизат. Анясе чувствашеготова. Тяотивашев космоса и товащеше да бъденевероятно приключение. Тябешерешителна и нищонямаше да нарушинейния фокус.